
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Capacity Building for and Promotion of Human Rights and Democratic Institutions in the 
Transnistria Region of Moldova   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RESEARCH 

 

THE MEDIA MARKET AND THE ACCESS TO MEDIA 

 ON THE LEFT BANK OF NISTRU/2011  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 

The opinions expressed in this publication do not necessarily reflect the opinion of the European Commission 

 

The opinions expressed in this publication do not necessarily reflect the opinion of the European Commission 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
The PROMO-LEX Association 

11/41 Dumitru Rîşcanu str., Moldova 

Tel./fax: 00 373 22 450024 

E-mail: info@promolex.md  

www.promolex.md 

For correspondence:  

C.P. 89, MD-2012 Chişinău, Moldova 

 

 

 

 
Resource Center for Human Rights 

95A Al. Hâjdău str., Chişinău, Moldova 

Tel: 00 373 22 212816 

Fax: 00 373 22 225257 

E-mail: credo@credo.md 

www.credo.md  

 

 

 
The project is supported financially by the European Union 

European Union Delegation in the Republic of Moldova 

Tel: 00 373 22 505210 

Fax: 00 373 22 272622 

 

 

 

 

 

 
The content of the publication reflects the opinion and position of authors, can not be interpreted and 

doesn’t reflect the official opinion of donors.

mailto:info@promolex.md
http://www.promolex.md/
mailto:credo@credo.md
http://www.credo.md/


 

CONTENTS 

 

 

Introduction  

I. The situation of mass media in 2011 / general aspects 

II. The media market and the access to media on the left bank of Nistru 

 Television 

 Radio 

 Print media 

 On-line media 

 Social media 

III. Conclusions 

IV. Annexes 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

1 
 

 

Within the framework of this research, an analysis of the media market on the left bank of 

Nistru for 2011 is performed. Main media sources, both audio-visual and print media are 

presented. The research also refers to the access to media for main ethnic groups in the region. 

Quantitative and qualitative methods were used for performing the research, as they are of 

investigative nature according to the type of approach. 

The data used in the research were collected through direct observations during those 6 visits 

in the region (post offices, news stalls, media outlets were visited) in cities like Tiraspol, 

Tighina, Dubasari, Ribnita.  Several unstructured interviews were performed with journalists 

from the region, who are representing diverse media outlets (those funded from the local 

budget resources, private media and the media of the third sector).  

Introduction 

Numerous international normative acts, which Republic of Moldova is party at, include key 

provisions that guarantee the right to information and the freedom of expression.    Therefore, 

according to The Universal Declaration of Human Rights „Everyone has the right to freedom 

of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference 

and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of 

frontiers
1
.‖(art. 19) 

The same provisions are clearly defined in the art. 19 par. (1), (2) of The International 

Covenant of Civil and Political Rights: „Everyone shall have the right of freedom of 

expression, this right shall include freedom to seek, receive and impart information and ideas 

of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in the form of art, or 

through any other media of his choice
2
.‖  

The Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms also 

provides: „Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom 

to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by 

public authority and regardless of frontiers
3
.‖ (art. 10 par.(1) 

The right to freedom of opinion and expression and the right to information are expressed 

through art. 32 and art. 34 of The Constitution of the Republic of Moldova
4
. The article 32 

guarantees the freedom of opinion by stating that „every citizen is guaranteed the freedom of 

thought, opinion, as well as the freedom of expression in public through word, image or any 

other possible means‖. Referring to the right of citizens to be informed, the Supreme Law 

provides that „the right to have access to any information of public interest can not be 

restricted. Public authorities, according to the competences they have, are obliged to ensure 

the correct information of citizens about the public affairs and matters of personal 

interest.[…]‖. 

There are also some laws that regulate the activity of mass media, according to which, the 

right to freedom of expression of ideas and opinions, to freedom to impart information 

through mass media outlets, as well as the right to full and truthful information are guaranteed 

by law.  The pluralism of opinions and the copyrights are guaranteed by the state and the 

media outlets are not subject to censorship.  

                                                           
1
 http://www.un.org/en/documents/udhr/index.shtml#a19  

2
 http://www2.ohchr.org/english/law/ccpr.htm  

3
 http://www.echr.coe.int/nr/rdonlyres/d5cc24a7-dc13-4318-b457-5c9014916d7a/0/englishanglais.pdf  

4
 http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=311496  

http://www.un.org/en/documents/udhr/index.shtml#a19
http://www2.ohchr.org/english/law/ccpr.htm
http://www.echr.coe.int/nr/rdonlyres/d5cc24a7-dc13-4318-b457-5c9014916d7a/0/englishanglais.pdf
http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=311496


 

2 
 

A large category of citizens of Republic of Moldova, namely the inhabitants of the 

Transnistrian region are deprived of these rights, which remain only declarative and observed 

in a discriminatory manner.  

The administration of the region violates not only the international law, but also „laws‖ 

applicable in the region and which form the basis of the alleged state.  

 

The situation of mass media in 2011 / general aspects 

 

According to the Freedom House report, in 2011 the mass media from the Republic of 

Moldova changed its status from „not free‖ to „partly free‖, thus making a significant 

progress in terms of media freedom
5
. The same report refers to the mass media on the left 

bank of Nistru and states that it remains extremely limited and politicized. Most local media 

outlets are controlled by the so-called authorities of the region or by companies like Sheriff, 

which has some links with the separatist regime. Any criticizing information about the regime 

is promptly removed and the journalists harassed
6
. 

The year 2011 should be also viewed in the light of the election campaign for the leader of the 

region, due to which pressure and censorship in the media increased. On the one hand, the 

„state‖ media promoted the image of the leader I. Smirnov, on the other hand, the media 

financed by the „Obnovlenie‖ party promoted its own candidate. Due to this, the media battle 

was accompanied by the use of administrative resources, by the promotion of a negative 

campaign, as well as by the presence of the control and pressure from the State Security 

Committee (KGB)
7
. There were also documented cases of abuses against journalists

8
.  

The phenomenon of censorship among journalists continues to persist in media outlets 

financed from the region‘s budget, as well as those private, which do not hurry to take a 

critical position towards the administration of the region
9
.  

The information of people about the events which take place in the rest territory of Republic 

of Moldova continues to be selective, unilateral and biased, focusing on negative events. Here 

we also speak about a high degree of subjectivity, as well as about the violation of the ethical 

norms by journalists
10

.  

Also in 2011 the community of journalists from the left side of Nistru continues to face many 

problems such as limited access to information. In most cases the requests for information are 

completely ignored without any explanation, formal or delayed answers are sent without 

reasons until the deadline. There are cases when certain fees are requested to be paid for 

information. However the journalists working in the so-called state media, compared to those 

from the private media have to some extent an advantage in this respect, although they are 

subject to a tighter control and censorship
11

. 

The employees of the television faced problems related to filming a series of buildings. 

Filming even in public spaces can be forbidden by the guards of companies or commercial 

                                                           
5
 http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/moldova 

6
 Idem  

7
 At that moment The Ministry of State Security (MGB). 

8
 Report on the situation of the media in Republic of Moldova in 2011, pp. 21-23,     

   http://ijc.md/Publicatii/mlu/RAPORT_FOP_2011_rom_final.pdf  
9
 Information gathered based on interviews with journalists from the left side of Nistru, performed during the 

research. 
10

 Idem 
11

 Information gathered based on interviews with journalists from the left side of Nistru, performed during the 

research. 

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/moldova
http://ijc.md/Publicatii/mlu/RAPORT_FOP_2011_rom_final.pdf


 

3 
 

centers. In such situations, journalists are suggested to go to the court, to submit requests and 

to react according to the reply received.  

A number of important problems are related to the low level of professionalism of journalists 

and lack of opportunities for professional development, a fact recognized by the guild of 

journalists and which needs involvement and solutions of short and long term nature
12

. 

The elections of December 2011, many electoral promises and the transformations initiated, 

such as those for the management unit of the „republican‖ television TV-PMR, made 

journalists to see openness from the new power and an opportunity for the development of 

mass media in the region. For others this period continues to represent a transition under the 

influence of the new leader
13

. 

According to local journalists, the access to mass media from Moldova in the Transnistrian 

region would be simplified comparing to previous years, especially after December 2011 

elections. Therefore, the formalities are reduced to the necessity of obtaining a 

request/accreditation from the service for communication, information and mass media in the 

region
14

. According to the same source, the process can be facilitated even more if the 

journalists are assisted or the request is made by their local colleagues
15

. A similar opinion is 

supported by some journalists from the right bank of Nistru.  

Nevertheless, the majority of contacted journalists
16

 said that only one out of three/four 

requests to go to the region with the shooting team is approved. The accreditation process is 

quite difficult, it can last more than one week, and the request can be rejected with the 

mentioning that the visit is contrary to some local „rules”. Also, while requesting 

accreditation, one should clearly state the reason of the visit, its duration, what 

places/buildings/institutions etc. will be filmed. It is also obligatory to attach the photos of 

journalists who are going to be part of the team.  

The access of journalists on the left side of Nistru (especially if we talk about TV journalists) 

is to some extent facilitated in the case of high officials‘ visits. However, once arrived in the 

region the journalists are monitored and limited in actions by the representatives of militia and 

KGB
17

.   

The media market and the access to media on the left bank of Nistru  

With the fast development of information technologies, the significant increase of the offer on 

the audio-visual market, as well as with the increase of the access to information in Republic 

of Moldova, this segment remains very narrow in the Transnistrian region. For more than 20 

years the media market is under continuous control of the authorities of the region and is 

subject to an artificial development.  

According to the data of the service for communication, information and mass media of the 

region, there are at the moment 60 registered media outlets, out of which 40 are newspapers, 5 

                                                           
12

 Information gathered based on interviews with journalists from the left side of Nistru, performed during the 

research. 
13

  http://dniester.ru/content/gostelekanalpmrpokazalimidzhevoeintervyupervymlitsom  
14

 The full name in Russian: Государственная служба связи, информации и СМИ Приднестровской 

Молдавской Республики, http://www.mininfocompmr.idknet.com/  
15

 Information gathered based on interviews with journalists from the left side of Nistru, performed during the 

research. 
16

 It‘s about the journalists from the right bank of Nistru, who work at television and made materials in the 

region. 
17

 Idem  

http://dniester.ru/content/gostelekanalpmrpokazalimidzhevoeintervyupervymlitsom
http://www.mininfocompmr.idknet.com/


 

4 
 

radio stations and 4 TV channels. The share for the private media is very low, of 10-15% of 

the media market in the region. There are also many media outlets that are registered but don‘t 

work
18

. 

The control of media outlets from the left side of Nistru is determined primarily by the 

funding factor, as most of them receive funding from the budget of the region. The data on the 

allocation of budget sources for 2011 show that the share for media outlets within the budget 

is of 1,43%
19

, which represents 42 057 771,11 MDL
20

. Other information on how the amount 

is divided is presented in the chart below.  

Subdivisions of the budget
21

  The amount in lei
22

 

Expenditure for wages / in total for all media outlets 18 122 397,78 

 

TV – PMR and Radio PMR 34 199 043,33 

The amount allocated to perform state orders for 

rebroadcast 

16 649 227,77 

The public agency „Pridnestrovscaia gazeta” / 

ГУ „Приднестровская  газета” – representing  

(„Pridnestrovie” (Приднестровье), „Adevarul Nistrean” 

(Адевэрул Нистрян) and „Gomin” (Гомін)) 

 

7 719 228,88 

The Economic Review of Transnistria „Экономика 

Приднестровья” 

 

169 498,88 

 

There is the need to information at the basis of the social life, and mass media has the main 

function of satisfying this need. The impact of the media product on the public and private life 

is to a certain extent determined by the editorial policy of each media outlet. According to the 

census of November 2004
23

 the population of the region was estimated at 555,5 thousand 

inhabitants, out of them 31,9% (177 thousand) identified themselves as ethnic Moldovans, 

30,4% (168 thousand) – ethnic Russians, 28,8% (160 thousand) – ethnic Ukrainians, the rest 

of 8,9% (approx. 50 thousand) – ethnic Belarusian, Bulgarian, Gagauz, German and Hebrew. 

Although there are three official languages, the editorial policies of the main media outlets in 

the region are not as fair to all categories of citizens.  

 

 

                                                           
18

 Information presented by the head of the service for communication, information and mass media in the 

region, E. Zubov, in the framework of the round table organized by the OSCE Mission to Moldova, 26 April 

2012  
19

 About the „republican‖ budget for 2011, 

http://www.minjust.org/pv/pravoved.nsf/0416bcb9f6db569ac2257980002d4283/987476df58110a53c225796c00

4d2d2d!OpenDocument  
20

 The amount is of 37 851 994 rubles, the conversion of rubles was made at the rate of 1 ruble = 1,11 lei.  
21

 About the „republican‖ budget for 2011, 

http://www.minjust.org/pv/pravoved.nsf/0416bcb9f6db569ac2257980002d4283/987476df58110a53c225796c00

4d2d2d!OpenDocument  
22

 1 ruble = 1,11 lei. 
23

 Complete information on the 2004 census could not be found, the only reference is the information presented 

by the news agency Olvia Press, http://www.olvia.idknet.com/ol37-09-05.htm 

http://fa.osaarchivum.org/library/periodicals/view?id=1245
http://www.minjust.org/pv/pravoved.nsf/0416bcb9f6db569ac2257980002d4283/987476df58110a53c225796c004d2d2d!OpenDocument
http://www.minjust.org/pv/pravoved.nsf/0416bcb9f6db569ac2257980002d4283/987476df58110a53c225796c004d2d2d!OpenDocument
http://www.minjust.org/pv/pravoved.nsf/0416bcb9f6db569ac2257980002d4283/987476df58110a53c225796c004d2d2d!OpenDocument
http://www.minjust.org/pv/pravoved.nsf/0416bcb9f6db569ac2257980002d4283/987476df58110a53c225796c004d2d2d!OpenDocument
http://www.olvia.idknet.com/ol37-09-05.htm


 

5 
 

Television
24

 

The main local TV channel is the „republican‖ television TV-PMR, with the coverage over 

the whole region. Created at the beginning of ‗90s and financed from budget sources, it was 

over the years one of the tools to promote policies, the vision and the image of the so-called 

authorities of the region. In 2011 the main socio-political events were represented by a series 

of electoral campaigns for the election of the leader of the region, held in two rounds, as well 

as elections for the State Duma of the Russian Federation, which was reflected in details by 

the TV channel.  Other events that have influenced the activity of the TV channel were the 

„anniversary‖ of 20 years since the establishment of the so called institutions and structures, 

as well as the 20 years since the establishment of the separatist regime.  

 

The program schedule of TV-PMR includes 25% of its own product, formed of news and TV 

shows, and 75% of imported product. 

  

 

 

This is also the only TV channel that broadcasts in three official languages in the region: 

„Moldovan‖, Russian and Ukrainian. Although it claims to be a television which reflects the 

traditions and the culture of Moldovan people
25

, as well as Ukrainian people (which would 

represent a third of region‘s population)
26

, the share of the air time given to products in these 

two languages is extremely low, 6% for the Ukrainian language and 7% for the Moldovan 

language, comparing with 87% for the Russian language.  

 

                                                           
24

 See the Annex 1. 
25

 http://www.tv-pmr.com/art.php?cat=tvprogramms&name=mold  
26

 http://www.tv-pmr.com/art.php?cat=tvprogramms&name=ukr  

http://www.tv-pmr.com/art.php?cat=tvprogramms&name=mold
http://www.tv-pmr.com/art.php?cat=tvprogramms&name=ukr


 

6 
 

 

Promin „Промiнь‖ and „Actualitati‖ „Актуалитэць‖ are the only informative programs in the 

Ukrainian and „Moldovan‖ languages, with the duration of 20 minutes. According to the 

schedule of broadcasting
27

, the informative program Promin „Промiнь‖ is broadcasted on 

Monday – 19:00, on Wednesday – 19:00, on Thursday – 13:30 and on Friday -19:00. The 

informative program in the „Moldovan‖ language, Actualitati „Актуалитэць‖ is broadcasted 

on Tuesday - 19:00, on Wednesday - 13:30, on Thursday - 19:00, on Friday – 13:30 and on 

Saturday - 19:00. 

 

Information and analytic programs in Russian are: „Deni‖ „День‖
28

, „Novosti‖ „Новости‖
29

 

– broadcasted daily from Monday until Saturday and „Nabliudateli‖ „Наблюдатель‖ – 

broadcasted on Sunday. The duration of these is from 15 to 60 minutes. In addition to 

informative programs, there are also thematic programs in Ukrainian and „Moldovan‖, 

although their number and frequency is lower comparing to those in Russian.  

 

Imported products at TV-PMR are in Russian. Therefore, imported products are added to TV 

channel‘s own products in the Russian language, and by this, the share of the broadcasting 

time in this language is predominantly higher comparing to „Moldovan‖ and Ukrainian. 

Therefore, TV-PMR broadcasts 97% in Russian whether products are of their own or 

imported. For TV products in other two languages an average of 20 minutes per day is 

reserved. 

 

                                                           
27

 http://tv-pmr.com/tv.php  
28

 http://tv-pmr.com/art.php?cat=tvprogramms&name=novosti  
29

 Idem 

http://tv-pmr.com/tv.php
http://tv-pmr.com/art.php?cat=tvprogramms&name=novosti


 

7 
 

 
 

Other over-the-air TV channels are: TV Bender (local TV channel) and TSV (owned by 

Sheriff Company), ORT (Russian Public Television), NTV (НТВ) Russia, „1+1‖ and 5th 

channel (Ukraine). Although, there are 4 TV channels with national coverage on the right 

bank of Nistru, they are not available in the region, but only locally and of very poor quality 

because of the interference. An example is the national TV channel Moldova 1, which is 

broadcasted only in Ribnita and Dubasari districts. 

According to the statement of the head of the service for communication, information and 

mass media, the national TV channel Moldova 1 is broadcasted in the Transnistrian region in 

a testing regime beginning with March 2012.  

 

Cable television
30

 

 

In 2011, Sheriff Company continues to have the monopoly over the cable television market. 

The closed venture „Interdnestrcom‖ (TM IDC) – is the biggest telecom operator in the 

Transnistrian region and part of the holding „Sheriff‖
31

.  

Although at the first sight service packages for 2011 had a wide offer of approximately 70 TV 

channels, they included a share of 85% and respectively 2% of either re-broadcasted Russian 

and Ukrainian channels, or subtitled in these languages. Only 3% were in the English 

language.  

                                                           
30

 See Annex 2. 
31

http://idknet.com/about/ 

http://idknet.com/about/


 

8 
 

 

Periodically some TV channels from the right side of Nistru are broadcasted on the left bank. 

Therefore, from December 2011 ProTV Chisinau and PublikaTV are broadcasted
32

. 

Radio
33

 

The main radio station is the local Radio PMR established in the early ‗90s and funded from 

budget sources of the region. The radio station broadcasts on diverse frequencies in 6 

languages: „Moldovan‖, Russian and Ukrainian, English, French and German.  

Other radio stations are: „Radio Jelannoe‖ („Радио Желанное‖)
34

 – Ribnita district, „Novaia 

Volna‖ („Новая волна‖) – Tighina city, „Tiraspol FM‖ (Радио "Тирасполь - FM"), „Inter 

FM‖ („Интер-FM‖) and „Radio Shanson‖ („Шансон‖) – Tiraspol. 

The radio stations broadcasted from Russia have the largest audience: „Retro FM‖ („Ретро-

FM‖), „Radio Maiak‖ („Радио-Маяк‖), „Iumor FM‖ („Юмор-FM‖), „Radio Rossii‖ („Радио 

России‖), „Dorojnoe radio‖ („Дорожное радио‖), „Love Radio‖  („Love Радио‖), „Radio 

Eho Moscvi„ („Радио Эхо Москвы‖), „Gold Radio„ („Голд Радио‖), „Nic FM‖ ("НИК-

FM"), the majority of them being broadcasted on FM frequencies. Among the Ukrainian radio 

stations, „Pershii canal‖ („НРКУ Перший канал‖) is available. 

The situation of radio stations from the right bank of Nistru is similar to that of the TV 

channels. They are available only locally and of a poor quality. Radio Noroc and Hit FM are 

available locally in Tiraspol. Prime FM, Radio Moldova and Radio Vocea Basarabiei (radio 

stations with national coverage) are available in localities situated in the far western region. 

 

                                                           
32

 http://unimedia.md/?mod=news&id=42326  
33

 See Annex 3. 
34

http://www.radio987.org/ 

http://unimedia.md/?mod=news&id=42326
http://www.radio987.org/


 

9 
 

 

The main radio station from the left side of Nistru „Radio PMR‖ has the same editorial policy 

towards the main ethnic groups as the TV channel TV-PMR. The Russian radio station „The 

Voice of Russia‖ is broadcasted 68% of the air time.
35

 

 

The program schedule of own products in the „Moldovan‖ and Ukrainian languages is very 

limited and consists of newscasts of 5 or 10 minutes, and the radio transmissions ―La popas 

cu moldovenii‖, Sunday Sermon and „We are Ukrainians‖  („Ми – украiнцi‖). However 

there are more thematic radio transmissions like „Medical Journal‖ („Медицинский 

вестник‖), „Sports Journal‖ („Спортивный вестник‖), „Transnistria in the mirror of times‖ 

(„Приднестровье в зеркале времен‖), „In the interest of the family‖ („В интересах 

семьи‖), „Culture, spirituality and we‖ („Культура, духовность и мы‖). 

Therefore, from the total air time the radio station broadcasts in „Moldovan‖ and Ukrainian 

less than two out of 21 hours per day.  

                                                           
35

 http://rus.ruvr.ru/  

http://rus.ruvr.ru/


 

10 
 

 

 

In 2011 the number of newscasts in Russian (including the re-broadcasting) was twice bigger 

comparing to those in Ukrainian and „Moldovan‖, and with a double given air time.   

 

 
 

In the period 2004-2008, Radio PMR broadcasted 24 hours of 24 and the share of the own 

products was much larger. There were many radio transmissions in all three languages and 

also the possibility to have live broadcast. Since 2008, after the floods, the Radio PMR 

headquarters was moved to the service for communication, information and mass media. The 

program schedule changed completely; there is no live broadcast; at the Moldovan and 

Ukrainian editorials only daily newscasts and a weekly transmission are broadcasted, all of 

them being recorded and then broadcasted. 

Both editorial offices face a shortage of personnel. If there are approximately 32-35 

journalists at the editorial office in the Russian language, only 5 and 2 people work at the 

editorial offices in Ukrainian and „Moldovan‖. There are no journalists on the ground, and the 

first news are those received from the press service of the main state institutions like the 

Supreme Soviet or the institution of the leader of the region, this news being compulsory. 



 

11 
 

Visits and cooperation with journalists from the right bank of Nistru are forbidden, especially 

if it is about projects with the financial support of European institutions. On the other hand, 

the cooperation with institutions from Russian Federation is encouraged, which is useless for 

the editorial office in ―Moldovan‖ language. 

Print media
36

 

The print media market can be divided into two categories, the media financed from the 

region‘s budget and the private media. According to The Association of Independent Press, 

the first category includes 3 local daily newspapers – available throughout the region, 

newspapers of the local public administration – distributed at local/regional level and 

newspapers of ministries and institutions
37

. Within the private media, two categories are 

distinguished: the media funded by political parties and self-funded publications. 

The media funded from the region’s budget 

The three local daily newspapers are the newspaper „Pridnestrovie” („Приднестровье”) a 

daily publication, published in Russian with approximate circulation of 4500 copies, the 

number of copies being double for Friday‘s edition. The newspaper „Adevarul Nistrean” 

(„Адевэрул Нистрян”) is a weekly publication in the Romanian language (―Moldovan‖ 

language in local terminology, written with Cyrillic script), with the circulation of 800 copies. 

„Gomin” („Гомін”) is a weekly newspaper in the Ukrainian language with the circulation of 

2400 copies. 

Therefore, according to the data of the service for communication, information and mass 

media from the region, 279 editions of the newspaper „Pridnestrovie” („Приднестровье”) 

and 53 editions of the newspapers „Adevarul Nistrean” („Адевэрул Нистрян”) and 

„Gomin” („Гомін”) were published in 2011
38

. 

 

Referring to the editorial policy, the newspaper „Pridnestrovie” („Приднестровье”) 

continued to have a pro-eastern vision, the Russian Federation being in the spotlight, as well 

as the vector Ukraine-Belarus and the relations of the Transnistrian region with these 

countries. A special attention is paid to the bilateral relationship between Russia and the 

                                                           
36

 See Annex 4. 
37

 The evolution of the local media in Moldova in the period 1990-2010, p.29, http://api.md/files/evolutie.pdf  
38

 http://www.mininfocompmr.idknet.com/index.php/deyatelnost/otchety/178-otchet-o-deyatelnosti-v-2011-godu  

http://fa.osaarchivum.org/library/periodicals/view?id=1245
http://fa.osaarchivum.org/library/periodicals/view?id=1245
http://api.md/files/evolutie.pdf
http://www.mininfocompmr.idknet.com/index.php/deyatelnost/otchety/178-otchet-o-deyatelnosti-v-2011-godu


 

12 
 

authorities of the region at the ―diplomatic‖ level, as well as to the peacekeeping forces of the 

Russian Federation in the region.  

The same policy can be observed on the pages of the newspaper „Adevarul Nistrean” 

(„Адевэрул Нистрян”), where a considerable space is dedicated to the topic of Russian-

Transnistrian relationship at the political, economic, social and cultural levels. In 2011, 20% 

of the newspaper‘ space was dedicated to reflect the activity of the leader of the region and 

other structures and institutions. Therefore, these articles were present in every edition of the 

newspaper, within the columns „The working day of the President‖, „The equestrian day by 

day‖, „Parliamentary news‖, „The life of soviets‖, „The local power – the basis of the state‖. 

Approximately 5% of the articles were included in the columns dedicated to the activity of the 

so-called army forces and legal institutions of the region. However, it should be mentioned a 

more pronounced social character of the publication. 

In addition to usual articles about the social and political activities in the region of the 

newspaper „Gomin” („Гомін”), the year 2011 was marked by the celebration of the 20
th

 

anniversary of the publication. The column ―Health‖ was created to reflect the activities 

related to „The year of health‖
39

 in the region. A greater attention was paid to cover the 

policies, called extremist, of the Moldovan leadership in a special column „What‘s going 

there in Moldova?‖(„Що там, у Молдові?‖). 

Taking into consideration the results of the 2004 census
40

 and the circulation of the main 

regional newspapers „Pridnestrovie‖ („Приднестровье„), „Adevarul Nistrean‖ („Адевэрул 

Нистрян‖) and „Gomin‖ („Гомін‖), the publications in the Russian language, „Moldovan‖ 

and respectively Ukrainian (all funded from the budget of the region), a newspaper in Russian 

is available for every sixth person of Russian ethnicity, while only one Moldovan of 221 

people and respectively only one Ukrainian of 70 people have access to newspapers in these 

languages. 

 

                                                           
39

 http://www.president.pmr-gov.org/zakon/?category=2&id=2034  
40

 http://www.olvia.idknet.com/ol37-09-05.htm  

http://fa.osaarchivum.org/library/periodicals/view?id=1245
http://fa.osaarchivum.org/library/periodicals/view?id=1245
http://www.president.pmr-gov.org/zakon/?category=2&id=2034
http://www.olvia.idknet.com/ol37-09-05.htm


 

13 
 

According to the unofficial data, the circulation for 2011 of three ―republican‖ newspapers 

were: „Pridnestrovie” („Приднестровье”) – 3800 (daily newspaper) and 12 000 (Saturday 

edition) „Adevarul Nistrean” („Адевэрул Нистрян”) – 1300 copies and „Gomin” 

(„Гомін„) – 1500 copies.   

It should be noted that the only newspaper in the ―Moldovan‖ language is edited in the Cyrilic 

script, as the Latin script is till forbidden in the Transnistrian region. 

 

The newspapers of the local public administration are: 

Tiraspol – „Dnestrovscaia pravda‖ („Днестровская правда‖), the circulation of 1300 copies, 

Tighina – „Novoe Vremea‖ („Новое время‖), the circulation of 3900 copies, 

Ribnita – „Novosti‖ („Новости‖), besides the printed version of the newspaper with the 

circulation of 5000 copies (according to some sources it doesn‘t exceed 1800 copies), the 

electronic version of the news can be found on the web page of the local administration
41

, as 

well as on the web site of the newspaper
42

, 

Dubasari – „Zarea Pridnestrovia‖ („Заря Приднестровья‖) – according to the data on the 

official web page of the local administration, the newspaper is a weekly publication in 

Russian and ―Moldovan‖
43

, but in fact it is edited only in the Russian language with the 

circulation of 3500 copies, 

Slobozia - „Slobodzeiskie Vesti‖ („Слободзейские вести‖), 1500-2000 copies, 

Grigoriopol – „Drujba‖ („Дружба‖), the circulation of 3150 copies, 

Camenca – „Dnestr‖ („Днестр‖), the circulation of 1700 copies. 

Most of these newspapers is a heritage of the communist period, although over the years they 

were subject to some changes and adjustments. The editorial policy is limited to the weekly 

publication of the information about the activity of the city/district‘s public administration and 

the publication of decisions and provisions of the supreme soviet and the leader of the region. 

A small share is dedicated to the social topic. The newspapers also include advertisement. It 

should be mentioned that all the newspapers of the local public administration are edited only 

in the Russian language. 

Among publications of the ministries and institutions, there are „Za Pridnestrovie‖ („За 

Приднестровье‖)
44

, the newspaper of the „ministry of defense‖ of the region with the 

circulation of 900 copies; the periodical „Diplomaticesckii Vesntik Pridnestrovia‖
45

 

(Дипломатический вестник Приднестровья), the publication of the „foreign ministry‖ 

edited periodically in 2010 (two editions) and 2011 (four editions) with the circulation of 500 

copies;  „Vestnik Nauki Pridnestrovia‖ („Вестник науки Приднестровья‖)
46

, a periodical 

published under the aegis of the „ministry of education‖ with the first edition in December 

2011; „Militia Pridnestrovia‖ („Милиция Приднестровья‖) and „Tamojennie Vesti‖ 

(„Таможенные вести‖) publications of the ―ministry of interior‖
47

 and the „customs service‖.  

Another publication from the same category is „Soveti Naroda‖ („Советы народа‖), a 

bimonthly newspaper of the supreme soviet, established in March 2007 with the circulation of 

4500 copies. This is one o the few coloured publications and of a better quality of the paper. 

                                                           
41

 http://rybnsovet.idknet.com/  
42

 http://r-novosti.idknet.com/  
43

 http://www.dubossary.ru/page.php?41  
44

 http://president-pmr.org/material/133.html  
45

 http://vestnik.mfa-pmr.org/journal_3/  
46

 http://minpros.org/index.php?option=com_content&task=view&id=845&Itemid=29  
47

 http://www.mvdpmr.org/  

http://fa.osaarchivum.org/library/periodicals/view?id=1245
http://rybnsovet.idknet.com/
http://r-novosti.idknet.com/
http://www.dubossary.ru/page.php?41
http://president-pmr.org/material/133.html
http://vestnik.mfa-pmr.org/journal_3/
http://minpros.org/index.php?option=com_content&task=view&id=845&Itemid=29
http://www.mvdpmr.org/


 

14 
 

Another weekly publication is „Rodina‖ („Родина‖), which defines itself as being an 

independent informational publication of the patriotic associations
48

. 

Special editions are the publications with a thematic character: „Economica Pridnestrovia‖ 

(„Экономика Приднестровья‖), a periodical of the ―ministry of economy‖ which in 2011 

had 6 editions with the circulation of approximately 200 copies; „Biliuteni Ekonomiceskih i 

Pravovih Informatii‖(„Бюллетень экономической и правовой информации‖) is edited once 

in two months with the circulation of 500 copies; „Partnior‖ („Партнер‖), a monthly 

publication of the chamber of commerce and industry of the Transnistrian region with the 

circulation of 999 copies. The target group of the last one is the medium and the small 

business, big enterprises, the central and local administration of the region, as well as the 

economic departments of the consulates and embassies in the Republic of Moldova. 

The newspaper and the periodicals are published exclusively in the Russian language, cover 

the activity of institutions and are usually distributed among the employees. An exception is 

the newspaper „Za Pridnestrovie‖ („За Приднестровье‖), which is available for subscription 

at post offices. It should be also mentioned that the external information is selective in these 

newspapers, with the predominance of news from Russia and Ukraine. 

Other publications owned by organizations and institutions are: „Pridnestrovskii Universitet‖ 

(„Приднестровский университет‖), the newspaper of the state university and „Pravoslavnoe 

Pridnestrovie‖ („Православное Приднестровье‖), which belongs to the Eparchy of Tiraspol 

and Dubasari
49

, with the circulation of 3000 copies. 

Publications of non-governmental organizations can be included in a separate category. The 

newspapers are edited in the framework of projects funded by foreign donors, which 

determines the frequency of appearance and the fact that they are distributed for free. The 

content of the newspaper is non-political and reflects the events and activities of the editing 

organizations. Several examples are the newspaper „Grajdanscoe Obshestvo‖ („Гражданское 

общество‖)
50

, edited by the Media Center of Transnistria (Медиа Центр Приднестровья) 

with the circulation of 999 copies in four editions in 2011; „Agora‖ (―Агора‖)
51

, the 

newspaper of the organization Interaction (Взаимодействие) with the circulation of 999 

copies and the first edition in November 2011; „Vzglyad‖ (Взгляд) is the publication of the 

Doctors for Ecology (Медики за экологию)
52

. 

Private media 

An important share of the media market is held by the media funded by political parties. The 

limited access of political parties‘ representatives to mass media determined the creation of 

their own sources of information, almost for every political party. Some of them are issued 

only during election campaigns, for example the newspapers ―Rodina‖ („Родина‖) and 

„Pridnestrovie Segodnia‖ („Приднестровье сегодня‖) were issued during the election 

campaign for the leader of the region in 2011. Other publications are issued monthly or even 

weekly
53

. 

As in other electoral years, the number of newspapers of political parties increased, although 

their quality remains the same. The information lacks originality, the biggest space being 

                                                           
48

 http://www.rodinapmr.ru/index.php  
49

 http://diocese-tiras.org/index.php  
50

 http://mediacenter.hostink.ru/gazetagrajdanskoeobcestvo  
51

 http://ngointeraction.org/main/gazetaagora/  
52

 http://dr-ecology.blogspot.com/  
53

 The evolution of local media in Moldova in the period 1990-2010, p.29, http://api.md/files/evolutie.pdf 

http://mediacenter.hostink.ru/gazetagrajdanskoeobcestvo/167-gazeta-grazhdanskoe-obschestvo-6-9-specvypusk.html
http://mediacenter.hostink.ru/gazetagrajdanskoeobcestvo/167-gazeta-grazhdanskoe-obschestvo-6-9-specvypusk.html
http://mediacenter.hostink.ru/o-nas/np-media-centr-pridnestrovia/12-np-media-centr-pridnestrovya-etapy-stanovleniya.html
http://www.rodinapmr.ru/index.php
http://diocese-tiras.org/index.php
http://mediacenter.hostink.ru/gazetagrajdanskoeobcestvo
http://ngointeraction.org/main/gazetaagora/
http://dr-ecology.blogspot.com/
http://api.md/files/evolutie.pdf


 

15 
 

covered by official press-releases, statements and interviews of the party representatives and 

the description of activities performed by party members. The intolerance towards the 

political opponents, the lack of objectivity and the publication of biased materials are the main 

characteristics of the political parties‘ mass media. 

The newspaper „Obnovlenie‖ („Обновление‖)
54

 of the party with the same name is a 

monthly publication on four coloured pages, which include a lot of visual materials about the 

activity of the party. The newspaper claims to have an impressive circulation of up to 100-130 

thousands of copies in May and August 2011, which is doubted by some experts. 

The newspaper „Pravda Pridnestrovia‖ („Правда Приднестровья‖)
55

 which is owned by the 

Communist Party of Transnistria is a weekly publication (edited every Thursday) on 12 pages 

and with the circulation of 3500 copies. 

The newspaper „Ruskii Proriv‖ („Русский Прорыв‖) is the publication of the national-

democratic party „Proriv‖ („Прорыв‖)
56

 and was established as result of merging three 

periodicals: „Dnestrovskii Curier‖ („Днестровский курьер‖), „Proriv!‖(„Прорыв!‖) and 

„Ruskii rubej‖(„Российский рубеж‖). It is a weekly publication and the data about the 

circulation are unknown. 
 

Other newspapers and magazines owned by organizations are: „Kazacie vesti‖ („Казачьи вести‖), 

a monthly publication owned by the organization „The Black Sea Cossacks Community‖ with 

the circulation of approximatevely 1000 copies
57

; „Za Respubliku‖ („За Республику‖)
58

, the 

newspaper of the socio-political republican organization „Respublica‖. 
 

The media funded from own sources (advertisement, subscriptions and selling newspapers) 

can be divided into advertisement newspapers and magazines and publications with a socio-

political content. 

 

The main advertisement and information newspapers and magazines from the left side of 

Nistru are:  

Makler („Маклер‖)
59

 in Tiraspol and Ribnita – the circulation of 15000 and respectively 

14750 copies in the Russian language, 

Vsio („ВСЁ‖) – the circulation of 12 000 copies in Russian, 

Iarmarka („Ярмарка‖) – the circulation 11 945 copies in Russian, 

Caravan
60

  („Караван‖) – the circulation of 6 000 copies, the newspaper is edited daily; 

according to their own assessments, the circulation is of 22 000 copies with all supplements; 

the newspaper is edited in Russian, 

Happy-End
61

 („Хэппи-Энд‖) – the circulation of 710 copies in Russian, 

Stroica PMR
62

 („Стройка ПМР‖) – the publication is owned by the LTD „InfoStroiService‖, 

it is distributed for free to enterprises and organizations from Tiraspol, Tighina, Ribnita; it is 

edited in Russian, 

Afisha
63

 („Афиша‖) – a monthly magazine with the circulation of 1700-2000 copies, which 

reaches the main organizations and enterprises in the region; it is edited in Russian. 

                                                           
54

 http://obnovlenie.info/text.php?cat=123  
55

 http://www.kp-pmr.ru/index/0-12  
56

 http://proriv.wordpress.com/  
57

 http://president-pmr.org/material/135.html  
58

 http://ropo-respublika.com/?m=3&s=16  
59

 http://makler.md/  
60

 http://www.karavan.md/  
61

 http://happyendcamen.ucoz.ru/  
62

 http://stroyka-pmr.ucoz.ru/  

http://obnovlenie.info/text.php?cat=123
http://www.kp-pmr.ru/index/0-12
http://proriv.wordpress.com/
http://president-pmr.org/material/135.html
http://ropo-respublika.com/?m=3&s=16
http://makler.md/
http://www.karavan.md/
http://happyendcamen.ucoz.ru/
http://stroyka-pmr.ucoz.ru/


 

16 
 

 

The revenue from selling advertising space allowed a greater development of this sector, by 

this the circulation of these newspapers is several times bigger comparing to the socio-

political publications. In order to be more attractive, some newspapers have coloured pages 

for advertising. The newspapers Caravan („Караван‖), Iarmarka („Ярмарка‖) and Vsio 

(„ВСЁ‖) have a version of the publication which includes a supplement with the TV program. 

They are all in the Russian language. 

Socio-political newspapers 

The share of private newspapers with a socio-political content is extremely reduced in the 

Transnistrian region. It is about the publications which are edited due to the revenues from 

selling the newspapers and grants. 

Among the oldest publications which are edited until today are the newspapers „Dobrii deni‖ 

(„Добрый день‖) and „Dobrii vecer‖ („Добрый вечер‖), which are informative and 

entertainment newspapers from Ribnita district and have the circulation of 4500 copies. 

 

Other newspapers are „Celovek i evo prava‖ („Человек и его права‖) with the circulation of 

3000 copies and the newspaper of the Federation of Trade Unions of the Transnistrian region, 

„Profsoiuznie vesti‖ („Профсоюзные вести‖), a weekly publication with the circulation of 

2000 copies. The newspaper has a web site
64

 where one can access the news. 

 

The competition between private publications and the publications funded from the region‘s 

budget is unhealthy, the last ones prevailing on the small advertising market. The financial 

security allows them to have prices much lower than the edition costs of newspapers. 

Therefore, private publications are disadvantaged in this respect
65

. 

The lack of a network for distribution of newspapers is one of the problems the private media 

faces. The post office from the left side of Nistru has the monopoly in this fields and it often 

intentionally prevents the distribution of private media. Later, unsold newspapers are 

returned; meanwhile editorial offices receive complaints from the population that newspapers 

are missing at news stall
66

. 

The publications in the Transnistrian region available on the right bank of Nistru through 

subscription 

The citizens from the right bank of Nistru can subscribe to 6 newspapers from the 

Transnistrian region through Moldova Post Office: „Pridnestrovie‖ (Приднестровье), 

„Adevarul Nistrean‖ (Адевэрул Нистрян), „Gomin‖ (Гомін), „Dnestrovskaia Pravda‖ 

(„Днестровская правда‖), „Profsoiuznie vesti‖ („Профсоюзные вести‖), „Ruskii Proriv‖ 

(„Русский Прорыв‖) and „Pravda Pridnestrovia‖ („Правда Приднестровья‖).
67

 Although 

for the distribution of these newspapers no additional fees are charged, the price of monthly 

subscription is 3 to 5 times higher for the subscribers from Moldova, comparing to those from 

the Transnistrian region.  

                                                                                                                                                                                     
63

 http://afisha-pmr.org/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=66  
64

 http://profvesti.org/  
65

 Information gathered based on interviews with journalists from the left side of Nistru, performed during the 

research. 
66

 Idem 
67

 The catalog of subscription to periodicals (republican editions) / Periodicals of the territorial-administrative 

unit of the left bank of Nistru, http://www.posta.md/ro/catalog2012.html , although on the web site of Moldova 

Post Office the catalog is updated for 2012, according to the representatives of the institution the information is 

valid for 2011 as well. 

http://fa.osaarchivum.org/library/periodicals/view?id=1245
http://afisha-pmr.org/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=66
http://profvesti.org/
http://www.posta.md/ro/catalog2012.html


 

17 
 

 

Publications from the right bank of Nistru available in the Transnistrian region through 

subscription 

The inhabitants of the region can subscribe to at least 75 publications, newspapers and 

magazines from the right bank of Nistru. According to the representatives of Moldova Post 

Office the subscription to any publication in Moldova can be made upon request. 

 

Although the offer is quite extensive, this information being available on the web page
68

 of 

the post office from the region, within the institutions themselves the lists of media from 

Moldova are selective and incomplete. Moreover, in some post offices from the rural area this 

information is almost unknown. In the post offices in Tiraspol, people who wish to subscribe 

to publications from the Russian Federation have entire catalogs at their disposal, while there 

is no information about the offer to subscribe to newspapers from the right bank of Nistru. A 

list of newspapers (2 A4 pages) is offered only on demand and with the request to be returned 

after consultation. 

                                                           
68

 http://postapmr.idknet.com/Acceptance%20of%20Subscription.html  

http://postapmr.idknet.com/Acceptance%20of%20Subscription.html


 

18 
 

 

Out of the total number of publications, 58% (44 newspapers and 32 magazines in Russian 

and 12 in Romanian) of them have subscribers in the region. However, the number of 

subscribers is very low: approximately 363 subscribers per month for all publications, while 

many publications have less than 5 subscribers. 

The number of subscribers for one month for 

publications from Moldova
69

 

 Newspapers Magazines 

Less than 5 

subscribers/Romanian 
6 3 

Less than 5 

subscribers/Russian 
8 7 

More than 5 

subscribers/Romanian 
1 2 

More than 5 

subscribers/Russian 
17 0 

 

The most popular newspapers among the subscribers are „Sport Curier‖ („Спорт курьер‖) 

and „Nezavisimaya Moldova‖ („Независимая Молдова‖) with 47 and respectively 46 

subscribers. Among the publications with only one subscriber are the newspapers: „Moldova 

Suverana‖, „Saptamina‖, „Expert Novostei‖ („Эксперт новостей‖), „Vocea Poporului‖ and 

„Natura‖. There are also 10 subscribers for the „Monitorul Oficial‖ of the Republic of 

Moldova. 

Newspapers from the right side of Nistru, like the national daily newspaper „Timpul‖ or 

„Jurnal de Chisinau‖ are present in the offer of publications. The subscription to these 

newspapers can be made on request, although in the period of the research only several cases 

were registered when citizens from the left bank of Nistru (Grigoriopol district) subscribed to 

the newspaper „Timpul‖ for 2011, but didn‘t receive it. Being asked for explanations, the 

employees of the post offices couldn‘t explain clearly the reason the newspapers were not 

delivered. 

 

                                                           
69

 Acording to the data offered by Moldova Post Office for one moth.  



 

19 
 

Foreign media 

„Komsomolskaya Pravda‖ („Комсомольская правда‖), „Argumenti i Facti‖ („Аргументы и 

факты‖) and „Trud‖ („Труд‖) are newspapers from the Russian Federation printed in 

Chisinau. They are delivered directly to the left bank of Nistru and are available through 

subscription, as well as at news stalls. Post offices representatives from the region encourage 

the subscription to these newspapers. According to the data provided by the representatives of 

the newspaper „Argumenti i Facti‖ („Аргументы и факты‖), it has approximatevely 1500 

subscribers and another 1300 copies are distributed monthly to news stalls. Another two 

publications refused to disclose this information, saying that it is a trade secret. Taking into 

consideration the subscription prices posted by the Moldova Post Office and the post office of 

the Transnistrian region, as well as their retail prices at news stall from both banks of the 

river, there are no major differences between these three newspapers
70

. 

 

Other examples of publications printed in Russian Federation and Ukraine and available at 

news stalls are: the newspaper „Zdorovii obraz jizni‖ – Vestnik „ZOJ‖, the periodicals „Tvoi 

malish‖, „Liubliu gotoviti‖ and „Sadovod i ogorodnik‖ (and many periodicals with the same 

topic), the periodical „OOPS‖. 

On-line media 

The leading actors of the on-line media are news agencies. Besides the official news agency 

founded by the local administration, Olvia-press (Ольвия-пресс)
71

, there are news agencies in 

the region like Novyi Region 2 – Pridnestrovie (Новый регион 2 - Приднестровье)
72

 and 

REGNUM – Pridnestrovie (REGNUM — Приднестровье)
73

, which are branches of news 

                                                           
70

 The prices are in lei. For the newspapers from the left bank of Nistru the conversion from rubles was made at 

the exchange rate 1 ruble=1,11 lei. 
71

 http://www.olvia.idknet.com/  
72

 http://www.nr2.ru/  
73

 http://regnum.ru/news/fd-abroad/transdniestria/  

http://www.olvia.idknet.com/
http://www.nr2.ru/
http://regnum.ru/news/fd-abroad/transdniestria/


 

20 
 

agencies from Russia, Lenta PMR (Лента ПМР)
74

, Transnistrian news agency and 

DNIESTER (РИА Днестр)
75

, a project appeared in 2009. 

Media outlets which are funded from the region‘s budget and which are available on-line are 

TV-PMR
76

, Radio PMR
77

 and the newspaper „Pridnestrovie‖ (Приднестровье)
78

, as well as 

daily regional newspapers „Adevarul Nistrean‖ (Адевэрул Нистрян) and „Gomin‖ (Гомін). 

Among the on-line media sources it should be mentioned the electronic version of the 

newspaper „Novaia Gazeta‖
79

. Being established in 1998 by Grigorii Volovoi and Andrei 

Safonov, the weekly newspaper „Novaia Gazeta‖ („Новая Газета‖) introduced itself as the 

first independent newspaper in the region. The critical position towards the local 

administration and the rating of the newspaper lead to several lawsuits filed against the 

newspaper in the period 2001-2005. Facing several attempts of forbiddance and closure of the 

newspaper in 2010, the founders decided to suspend the edition of the newspaper for financial 

reasons. Therefore, from 2011 the publication is available only on-line. 

 

Other two media outlets which should be mentioned are the on-line TV channels DnestrTV
80

, 

founded by the company „Novaya Volna‖ (Tighina) and LikTV
81

, which is owned by the 

company „Lik‖ (Ribnita), both being established in 2010. Although they don‘t realize live TV 

shows, there are video reportages on the political, economic and social life of the region 

posted daily on their web pages, as well as other media products, such as journalistic 

investigations. It is also important to mention that the number of consumers of information 

through on-line media increased significantly in recent years. 

 

Social Media  

Social media can be simply defined as the entirety of technologies used by people in order to 

socialize and communicate. This type of media is located in the virtual space, and the internet 

network is the one that gives it such a pronounced social character. Actually, the term of 

„social media‖ was invented to underline the extremely interactive qualities of new forms of 

digital media, which allow much more methods of communication and exchange of 

information comparing to the traditional media, such as the television, radio or newspapers
82

. 

At the opposite side, there are opinions, according to which social media represent simple 

instruments of marketing or an interactive form of public relations
83

. However, one can not 

deny that this form of media has an important place as source of information along with 

traditional media. 

If at the level of traditional media the situation remains unchanged, the social media have 

made considerable progress, becoming to some extent a positive phenomenon, and their role 

in creating the public opinion increased significantly. Therefore, according to a report of the 

Center for Independent Journalism, social media were often leaders in terms of the speed of 

                                                           
74

 http://tiras.ru/en/  
75

 http://dniester.ru/  
76

 http://tv-pmr.com/news.php  
77

 http://www.radiopmr.org/  
78

 http://www.pridnestrovie-daily.net/gazeta/default.aspx  
79

 http://novaiagazeta.org.ru/  
80

 http://dnestr.tv/  
81

 http://liktv.org/  
82

 Andreas Kaplan and Michael Haenlein, Users of the world, unite! The challenges of the Social Media, 

Bussines Horizons 53, 2010, p. 59-68, http://www.slideshare.net/studente1000/kaplan-andreas-m-haenlein-

michael-2010-users-of-the- world-unite-the-challenges-and-opportunities-of-social-media-business-horizons-

vol-53-issue-1-p-5968  
83

 http://heidicohen.com/social-media-definition/  

http://fa.osaarchivum.org/library/periodicals/view?id=1245
http://tiras.ru/en/
http://dniester.ru/
http://tv-pmr.com/news.php
http://www.radiopmr.org/
http://www.pridnestrovie-daily.net/gazeta/default.aspx
http://novaiagazeta.org.ru/
http://dnestr.tv/
http://liktv.org/
http://www.slideshare.net/studente1000/kaplan-andreas-m-haenlein-michael-2010-users-of-the-%20world-unite-the-challenges-and-opportunities-of-social-media-business-horizons-vol-53-issue-1-p-5968
http://www.slideshare.net/studente1000/kaplan-andreas-m-haenlein-michael-2010-users-of-the-%20world-unite-the-challenges-and-opportunities-of-social-media-business-horizons-vol-53-issue-1-p-5968
http://www.slideshare.net/studente1000/kaplan-andreas-m-haenlein-michael-2010-users-of-the-%20world-unite-the-challenges-and-opportunities-of-social-media-business-horizons-vol-53-issue-1-p-5968
http://heidicohen.com/social-media-definition/


 

21 
 

information presentation, comparing to other media. Although this information is not always 

objective, the social media succeed much more better than the traditional media to set the 

pace of discussions between representatives of different segments of society and between 

those of different political opinions
84

. 

More and more people choose to be informed from on-line sources. The discussion forums
85

 

and the exchange of information register more visitors than the circulation of some 

publications, from several hundred to several thousand (primarily due to the accessibility of 

these sources), and the political, economic and social problems are most discussed. Members 

of the forum can create here their own discussion topics, therefore important social and 

political problems are often addressed. One of the most popular forums is the Transnistrian 

Social Forum (Приднестровский социальный форум), where the most important topics are 

internal politics, 2011 elections and social problems. 

Blogs should be also mentioned as part of the social media. The culture of the on-line journal 

almost doesn‘t exist in the region. There are some news blogs
86

, some of the representatives 

of power in the region
87

, but there are very few people who manage such a page in order to 

express himself, to share his experience, ideas, thoughts etc. On the web page Social network 

―Transnistrian blogs‖
88

 (Социальная сеть „Блоги Приднестровья‖), several examples of 

blogs can be found, but these are rarely updated. 

Among active blogs are those of nongovernmental organizations from the region. Blogs are 

often the most available and the only media source through which NGOs can make visible 

their activity. Among NGOs which manage a blog are Doctors for ecology (Медики за 

экологию)
89

, The Youth Center for Development from Grigoriopol
90

, the personal blog of 

Olga Ushurelu from the Information Centre ―Navigator‖
 91

, the Initiative group ―Evrika 

Pro‖
92

. 

There are other examples of active blogs
93

, but it should be mentioned that there is a certain 

control or, better said, a certain supervision of all what is published on-line, wether if it is a 

blog or a forum. 

An example is the case of Alexandr Akimov
94

. After he published on his 

blog an article «Друзья, шмаль и Дед мороз, три кита 

подросткового счастья. Не было это – не было детства», he was 

contacted at the cell phone and „invited” to Tiraspol militia 

headquarters for a discussion, without explaining the purpose of this 

visit. The meeting with the representatives of militia is described in 

another post on his blog
95

. In January 2011, based on a „decision” of 

                                                           
84

 http://ijc.md/Publicatii/mlu/RAPORT_FOP_2011_rom_final.pdf  
85 http://forum.pridnestrovie.com/, http://forum-pmr.net/, http://forum-pmr.com/, http://forum.pmr.su/,  

    http://tisam.ru/, http://www.nistru.net/, http://pmrforum.org/ 
86

 http://pmrblog.ru/newspmr/  
87

 http://e-shevchuk.livejournal.com/  

     http://soin.livejournal.com/ 
88

 http://pmrblog.ru/  
89

 http://dr-ecology.blogspot.com  
90

 http://cdt-grigoriopol.blogspot.com/  
91

 http://ushurelu.wordpress.com/  
92

 http://www.evrika-pro.blogspot.com/  
93

http://konoplev.livejournal.com/,   http://vnpopov.wordpress.com/ , http://sivakovds.wordpress.com/ , 

http://ikrizhanovsky.wordpress.com/ 
94

 http://psiholog-akimov.livejournal.com/ 
95

 http://psiholog-akimov.livejournal.com/2011/01/31/  

http://ijc.md/Publicatii/mlu/RAPORT_FOP_2011_rom_final.pdf
http://forum.pridnestrovie.com/
http://forum-pmr.net/
http://forum-pmr.com/
http://forum.pmr.su/
http://tisam.ru/
http://www.nistru.net/
http://pmrforum.org/
http://pmrblog.ru/newspmr/
http://e-shevchuk.livejournal.com/
http://soin.livejournal.com/
http://pmrblog.ru/
http://dr-ecology.blogspot.com/
http://cdt-grigoriopol.blogspot.com/
http://ushurelu.wordpress.com/
http://www.evrika-pro.blogspot.com/
http://konoplev.livejournal.com/
http://vnpopov.wordpress.com/
http://sivakovds.wordpress.com/
http://ikrizhanovsky.wordpress.com/
http://psiholog-akimov.livejournal.com/
http://psiholog-akimov.livejournal.com/2011/01/31/


 

22 
 

the „court” of Tiraspol, he was obliged to pay a fine
96

, because 

according to militia the posted material would spread information about 

drug trafficking.  

According to a report of the Center for Independent Journalism
97

, the social media had an 

important role on the results of elections in the region, and information and ideas within the 

social media are taken into consideration by local administration.  

Conclusions 

In 2011 the mass media funded from the region‘s budget continued to be under the control of 

the local public administration. With the change of the leader, there were several changes 

initiated which for the moment do not correspond to genuine reforms, but rather to a period of 

transition. 

Although there are three official languages in the Transnistrian region: Russian, 

Moldovan/Romanian and Ukrainian, the access to media for the Moldovan/Romanian and 

Ukrainian ethnic groups is extremely limited compared to the Russian ethnic group. 

Apart from two newspapers, „Adevarul Nistrean‖ (Адевэрул Нистрян) and „Gomin‖ 

(Гомін), edited in Moldovan/Romanian and Ukrainian in small circulations, there are no other 

publications in these languages at the level of institutions or local public administration. 

Referring to the electronic media, a small share of the broadcast is dedicated to products in 

these two languages, either at the ―republican‖ TV channel, or at the radio station. 

Although all citizens from the left side of Nistru have access to many newspapers and 

magazines from Moldova due to the postal subscription, this information is hardly available. 

It is difficult to establish communication with the journalists from the Transnistrian region, 

especially if it is about the media outlets funded from the region‘s budget. The refusal to give 

interviews or to answer simple questions about the activity of the mass media in the region is 

grounded with the need to have an agreement from the administration of the institution. The 

case of the journalist Ernest Vardanean, sentenced to 15 years of prison and released in May 

2011, left a heavy mark on the journalists‘ activities in the region. 

If journalists from the right side of Nistru are interested in covering the events taking place in 

the Transnistrian region and have the freedom of doing this, they don‘t always have the 

possibility to go to the Transnistrian region in order to develop materials. Instead, although 

the journalists from the left bank of Nistru have free access, they face the forbiddance of the 

so-called authorities
98

. 

The new representatives of the service for communication, information and mass media from 

the region have repeatedly stated about the openness and the desire to communicate and solve 

the problems of mass media from the region. According to some journalists, they have 

presented unprecedented initiatives in this area. At the same time, attempts to subordinate the 

media to the Committee of State Security are undertaken, by insisting upon ―cooperation” 

between media outlets and the representatives of this structure
99

. 

 

                                                           
96

 http://psiholog-akimov.livejournal.com/2011/02/05/  
97

 http://ijc.md/Publicatii/mlu/RAPORT_FOP_2011_rom_final.pdf  
98

 When referring to journalists of media outlets funded from the region‘s budget. 
99

 http://dniester.ru/node/6964  

http://fa.osaarchivum.org/library/periodicals/view?id=1245
http://psiholog-akimov.livejournal.com/2011/02/05/
http://ijc.md/Publicatii/mlu/RAPORT_FOP_2011_rom_final.pdf
http://dniester.ru/node/6964


 

23 
 

 

ANNEX 1 

TV channels from the left bank of Nistru  

Nr. The name of the TV 

channel 

Sources of 

funding 

Autochthon or re-

broadcasted channel 

Language of broadcasting 

1 TV – PMR Local budget Autochthon channel Russian/‖Moldovan‖/Ukrainian 

2 TV Bender Local budget Autochthon channel Russian 

3 TCV  The company 

―Obiectiv‖ 

Autochthon channel Russian 

4 ORT (Russian Public 

Television) 

 Re-broadcasted 

channel 

Russian 

5 NTV (НТВ) Russia  Re-broadcasted 

channel 

Russian 

6 Ukraine 1 / ТРК Украина  Re-broadcasted 

channel 

Ukrainian 

7 „1+1‖ Ukraine  Re-broadcasted 

channel 

Ukrainian 

8 5
th

 channel (Ukarine)  Re-broadcasted 

channel 

Ukrainian 

 

ANNEX 2 

TV channels available through the cable network IDC (from January 2011) 

The name 

of the TV 

package/

Nr 

 „Basic” 

Пакет 

«Базовый» 
 

 „Explore” 

Пакет 

«Познавате

льный» 
 

 „Sport” 

Пакет 

«Спорт» 
 

 „Movie” 

Пакет 

«Кино» 

„Entertainm

ent” 

Пакет 

«Развлекате

льный» 

 „For 

children” 

Пакет 

«Детский» 
 

 „Music” 

Пакет 

«Музыка» 
 

1 TSV/ТСВ 356 dnei TV/ 

365 дней ТВ 

Россия 

2/ 

Russia 2 

 

Kinoclub/ 

Киноклуб 

 

NST/ 

НСТ 

CartoonNet

work 

The Music 

of the First/ 

Музыка 

Первого 

2 TV-PMR/ 

Первый 

республикан

ский канал 

Nostalgia/ 

Ностальгия 

 

Sport on-

line/ 

Спортон

-лайн 

Neshenovi

ekino/ 

Наше 

новое 

кино 

Iumor TV/ 

Юмор ТВ 

Bibigon/ 

Бибигон 

Muz TV/ 

МузТВ 

3 ORT/Первы

й канал 

24 Doc/ 

24 Док 

 

NTV 

Sport/ 

НТВ 

Спорт 

Premiera/ 

Премьера 

 

Domashnii/ 

Домашний 

TeleNeania/

ТелеНяня 

Shnason 

TV/ 

ШансонТВ 

4 Russia 1 

Россия1 

 

Russia K/ 

РоссияК 

Boet/ 

Боец 

Kinohit/ 

Кинохит 

Bulivar TV/ 

Бульвар ТВ 

Nicke 

Lodeon 

Music box 

Ru 

 

 



 

24 
 

5 NTV/ НТВ SovershenoS

ecretno/ 

Совершенно

Секретно 

Ruskii 

Expert/ 

Русский 

Экстрим 

TV 1000 

 

Kuhnia TV 

Кухня ТВ 

Jetix Bridge TV 

 

 

 

 

6 Ren TV/ 

Рен ТВ 

National 

Geographic 

Channel 

Eurosport 

 

MNOGOs

eriinoe 

TV/ 

МНОГОс

ерийное 

ТВ 

Comedy TV/ 

Камеди ТВ 

Detskii 

Детский 

VH1 

Classic 

7 TV Centru/ 

ТВ Центр 

National 

Geographic 

Wild 

NTV 

Tenis/ 

НТВ 

Теннис 

India TV/ 

Индия 

ТВ 

Park 

razvleceni/ 

Парк 

развлечений 

 A-One 

8 TNT/ТНТ Discovery 

Travel & 

Living 

NTV 

nashfotbo

l 

НТВ 

Наш 

Футбол 

Comedia 

TV/ 

Комедия 

ТВ 

Draiv/ 

Драйв 

  

9 STS/СТС Discovery 

World 

Ohota i 

Ribalka/

Охота и 

рыбалка 

SciFiRuss

ia 

DTV/ 

ДТВ 

  

10 Inter+ Discovery 

Science 

     

11 AnimalPlanet 

- 

      

12 DiscoveryRu

sia/ 

Discovery 

Россия 

      

13 NTV Fotbal/ 

НТВ Футбол 

      

14 NTV Lumea 

copiilor/ 

НТВ 

Детский 

Мир 

      

15 NesheKino 

Наше Кино 

      

16 MTV       

17 Canal 5 

5 канал 

      

18 EN-1       

19 Ucraina 1 /  

ТРК 

Украина 

      

20 Spas / Спас       

The 8
th

 TV package includes two TV channels for adults. 



 

25 
 

 

ANNEX 3 

Radio stations from the left bank of Nistru 

Nr. The name of the 

radio stations 

The frequency 

of the 

broadcasting 

Sources of 

funding 

Autochthon or re-

broadcasted 

station 

Language of 

broadcasting 

1 Radio - PMR 74.00 MHz/UUS Local budget Autochthon station Rusian/ 

„Moldovan‖/ 

Ukrainian 

2 NovaiaVolna 

(Новаяволна) 

89.30 MHz/FM Foreign donors Autochthon station Russian 

3 „Radio Jelannoe‖ 

(РадиоЖеланное) 

98,70 MHz/FM Company 

„Lik‖/Self-

financing 

Autochthon station Russian 

4 Tiraspol FM (Радио 

"Тирасполь - FM") 

88.30 MHz/FM Local budget Autochthon station Russian 

5 Inter FM (Интер-FM) 107,70 MHz/FM Company 

„Obiectiv‖ 

Autochthon station Russian 

6 Radio Shanson 

(„Шансон‖) 

88.80 MHz/FM  Re-broadcasted 

station 

Russian 

7 Retro FM (Ретро-FM) 90.10 MHz/FM  Re-broadcasted 

station 

Russian 

8 Radio Maiak (Радио-

Маяк) 

105,80 MHz/FM  Re-broadcasted 

station 

Russian 

9 Iumor FM (Юмор-

FM) 

90.50 MHz/FM  Re-broadcasted 

station 

Russian 

10 Radio Russia 

(„РадиоРоссии‖) 

100,10 MHz/FM  Re-broadcasted 

station 

Russian 

11 Dorojnoe radio 

(„Дорожноерадио‖) 

105,40 MHz/FM  Re-broadcasted 

station 

Russian 

12 Love Radio  („Love 

Радио‖) 

90.50 MHz/FM  Re-broadcasted 

station 

Russian 

13 Radio EhoMoscvi 

(„РадиоЭхоМосквы‖) 

104,60 MHz/FM  Re-broadcasted 

station 

Russian 

14 Gold Radio 

(„ГолдРадио‖) 

  Re-broadcasted 

station 

Russian 

15 Nic FM ("НИК-FM") 102,50 MHz/FM  Re-broadcasted 

station 

Russian 

16 Pershii canal („НРКУ 

Першийканал) 

  Re-broadcasted 

station 

Ukrainian 

 

 

 

 

 



 

26 
 

ANNEX 4 

Newspapers and magazines from the left bank of Nistru  

Nr. The name of the publication Type of 

the 

publicatio

n 

Circulatio

n 

Sources of funding The language of 

pulication 

1 „Pridnestrovie‖ (Приднестровье) newspaper 13 500 The region‘s budget Russian 

2 „Adevarul Nistrean‖ 

(АдевэрулНистрян) 

newspaper 800 The region‘s budget Moldovan/ 

Romanian 

(in Cyrilic script) 

3 „Gomin‖ (Гомін)  newspaper 2 400 The region‘s budget Ukrainian 

4 „Dnestrovscaia pravda‖ 

(„Днестровская правда‖) 
newspaper 1 300 The region‘s budget Russian 

5 „Novoe Vremea‖ 

 („Новоевремя‖) 
newspaper 3 900 The region‘s budget Russian 

6 „Novosti‖ („Новости‖) newspaper 1 800 The region‘s budget Russian 

7 „Zarea Pridnestrovia‖  

(„ЗаряПриднестровья‖) 
newspaper 3 500 The region‘s budget Russian 

8 „Slobodzeiskie Vesti‖ 

(„Слободзейскиевести‖) 

newspaper 1500-2000 The region‘s budget Russian 

9 „Drujba‖ („Дружба‖) newspaper 3 150 The region‘s budget Russian 

10 „Dnestr‖ („Днестр‖) newspaper 1 700 The region‘s budget Russian 

11 „Za Pridnestrovie‖ 

(„ЗаПриднестровье‖) 

newspaper 900 The region‘s budget Russian 

12 „Diplomaticesckii vestnik 

Pridnestrovia‖ 

(Дипломатический вестник 

Приднестровья) 

magazine 500 The region‘s budget Russian 

13 Vestnic nauki Pridnestrovia 

(„Вестник науки 

Приднестровья‖) 

magazine  The region‘s budget Russian 

14 „Militia 

Pridnestrovia‖(„Милиция 

Приднестровья‖) 

newspaper  The region‘s budget Russian 

15 „Tamojenie Vesti‖ 

(„Таможенные вести‖) 

newspaper  The region‘s budget Russian 

16 „Soveti Naroda‖(„Советы 

народа‖) 

newspaper 4500 The region‘s budget Russian 

17 „Rodina‖(„Родина‖) newspaper   Russian 

18 „Economica Pridnestrovia‖ 

(„Экономика Приднестровья‖) 
magazine 200 The region‘s budget Russian 

19 „Biliuteni economiceskih i 

pravovih informatii‖ („Бюллетень 

экономической и правовой 

информации‖) 

magazine 500 The region‘s budget Russian 

20 „Partnior‖ („Партнер‖) magazine 999 The region‘s budget Russian 

21 „Pridnestrovsckii universitet‖ 

(„Приднестровский 

университет‖) 

newspaper  The region‘s budget Russian 



 

27 
 

22 Pravoslavnoe Pridnestrovie 

„Православное 

Приднестровье‖ 

newspaper 3000 The Russian 

Patriarchate through 

the Eparchy of 

Tiraspol and Dubasari 

Russian 

23 Grajdanscoe obshestvo 

(Гражданскоеобщество) 

newspaper 999 Foreign donors Russian 

24 Agora (Агора) newspaper 999 Foreign donors Russian 

25 Vzglead (Взгляэд) newspaper   Russian 

26 Rodina („Родина‖) newspaper   Russian 

27 Pridnestrovie Segodnia 

(„Приднестровь есегодня‖) 
newspaper   Russian 

28 Obnovlenie („Обновление‖) newspaper  „Obnovlenie‖ Party 

(„Обновление‖) 

Russian 

29 Pravda Pridnestrovia 

(„ПравдаПриднестровья‖) 

newspaper 3 500 The Communist Party 

of Transnistria 

Russian 

30 Ruskii proriv („РусскийПрорыв‖) newspaper   Russian 

31 National-democratic party 

„Proriv‖(„Прорыв‖) 
newspaper   Russian 

32 Cazacie vesti („Казачьивести‖) newspaper 1 000 The organisation  

„The Black Sea 

Cossacks 

Community‖ 

Russian 

33 Za respublicu („ЗаРеспублику‖) newspaper  The republican socio-

political organisation 

„Republica‖ 

Russian 

34 Makler („Маклер‖) Tiraspol newspaper 15 000  Russian 

35 Makler („Маклер‖) Ribnita newspaper 14 750  Russian 

36 Vsio („ВСЁ‖) newspaper   Russian 

37 Iarmarka („Ярмарка‖) newspaper 11 945  Russian 

38 Caravan  („Караван‖) newspaper 6 000  Russian 

39 Happy-End („Хэппи-Энд‖) newspaper 710  Russian 

40 Stroica PMR („СтройкаПМР‖) newspaper  LTD „InfoStroiService‖ Russian 

41 Afisha („Афиша‖) magazine 1700- 

2000 

 Russian 

42 Dobrii deni („Добрый день‖) newspaper 4 500 LTD  Kambrig 

„Комбриг‖ 
Russian 

43 Dobrii vecer („Добрый вечер‖) newspaper 4 500 LTD Kambrig 

„Комбриг‖ 
Russian 

44 Chelovek i evoprava („Человек 

и егоправа‖) 

newspaper 3 000 Foreign donors Russian 

45 Profsoiuznie vesti 

(„Профсоюзные вести‖) 

publication 

newspaper 2 000 Self-financing Russian 

 

 

 

 

http://mediacenter.hostink.ru/gazetagrajdanskoeobcestvo/167-gazeta-grazhdanskoe-obschestvo-6-9-specvypusk.html


 

28 
 

ANNEX 5 

Charts 

Television 

 

 

 

Calculations were made according to the TV schedule / TV-PMR for one week. Ten weeks of 

2011 were randomly selected. The broadcasting time for every program is calculated in 

minutes. 

 



 

29 
 

Cable television 

 

Radio 

 

 



 

30 
 

 

Calculations were made according to the schedule of the radio station / Radio-PMR, for one 

week. Nine weeks of 2011 were randomly selected. The broadcasting time for every program 

is calculated in minutes. 

 

Print media 

 

The data for calculating the ratio of the number of published editions of those three local daily 

newspapers were taken from the web page of the service for communications, information 

and mass media from the region. 



 

31 
 

 

The data on population and the percentage representing the main ethnic groups are data of the 

2004 census. The circulation related to the population is the quotient between the number of 

population and the circulation of those three local daily newspapers. 

 



 

32 
 

 

 


